Tuesday, September 28, 2010

Puasa sunat sebanyak 6 hari dalam bulan Syawal atau lebih dikenali dengan nama ‘Puasa 6′ janganlah kita abaikan, kerana menurut satu hadis Nabi s.a.w:


“Barangsiapa berpuasa Ramadhan, kemudian mengikuti puasa itu dengan (puasa) enam hari dalam bulan Syawal, ada (dia) seperti berpuasa setahun.”. (H/R Muslim (1164)
Ya, pernahkah kita terfikir kenapa puasa 6 itu boleh mendatangkan pahala seperti berpuasa selama setahun?


Well, it’s basic Math really.. Merujuk kepada satu hadith Rasulullah s.a.w. yang bermaksud “Setiap satu amalan kebajikan itu digandakan pahalanya sebanyak 10 kali ganda”.
Jadi kita darab saja dengan 10..
30 hari x 10 = 300 hari
6 hari x 10 = 60 hari
Jumlah = 360 hari



Jadi puasa sebanyak 30 hari di bulan Ramadhan diikuti dengan puasa 6 pada bulan Syawal seolah-olah kita dah berpuasa sebanyak 360 hari iaitu sudah dikira setahun dalam kalendar Islam.. Jadi inilah maksud Nabi dalam hadis baginda di atas..


Setiap kata-kata yang datang dari Nabi bukanlah saja-saja baginda bercakap.. Kadang-kadang boleh mengajak kita berfikir apakah maksud tersirat di dalam sesebuah hadis..


Agak-agak mampu tak kita nak puasa setahun sekaligus? Memang tak la…puasa sebulan ni pun ramai yang dok kantoi.. Allah bagi offer kat kita untuk dapat pahala seperti puasa setahun sekaligus walaupun kita tak mampu nak buat..Jadi rugilah kita kalau tolak offer ni..


Ustaz Ismail Kamus dalam ceramah2 beliau banyak kali ada menyebut bahawa sesiapa yang dapat berpuasa 6 di dalam bulan Syawal ni, itu tandanya puasa dia di bulan Ramadhan dah diterima oleh Allah..maknanya kalau kita mudah nak puasa 6 ni insyaAllah puasa Ramadhan kita dah diterima.. Tapi ingat, itu cuma petanda saja..tak semestinya kalau kita tak puasa 6 maka Allah tak terima..ia cuma petanda saja.. Wallahualam


Jadi tunggu apa lagi? Jom kita pakat puasa 6 sama-sama.

No comments:

Post a Comment